- Miért fontos a védőoltás?

Évente sok macska betegszik meg, vagy pusztul el olyan fertőző betegségek miatt, amelyeket vakcinázással tartósan meg lehetett volna előzni.
A fertőző betegségeket okozó vírusok és baktériumok nagyon elterjedtek a macskák között. A nem oltott macskákra óriási veszély leselkedik, hogy megbetegszenek és elpusztulnak olyan veszélyes betegségek, mint a macska influenza, panleukopenia (parvovírus), leukózis, fertőző hashártya gyulladás (FIP) következtében. Tény, hogy a fertőző betegségek esetében a megelőzés a legfontosabb, hiszen számos betegség következményét gyógykezeléssel már nem tudjuk megszüntetni. Amikor a macska már megbetegedett, a tüneteket súlyos költségek árán valamennyire enyhíteni lehet, de ez nem mindig jár sikerrel. A macska vakcinázása a tulajdonos felelőssége, mivel a nem oltott macskák fertőzési forrást jelentenek a többi számára. Ez a tájékoztató a védőoltásokkal kapcsolatos legfontosabb kérdésekről ad információt.

- Hogyan működik a vakcina?
A vakcinában található gyengített vagy elölt mikroorganizmus aktiválja a szervezet saját védelmi rendszerét és ezáltal a szervezetben védőanyagok, ellenanyagok képződését serkenti. Ezek az ellenanyagok védik meg a fertőző betegségek ellen a macskát. Ezt a védelmet nevezzük immunitásnak.

- A vakcinákról
A Pfizer vakcinák hatékony és biztos védelmet nyújtanak a következő betegségekkel szemben:
Felocell CVR
- Fertőző bélgyulladás (panleukopenia)
- Fertőző rhinotracheitis (herpes vírus)
- Calici vírus okozta nátha
Leukocell 2 Leukózis
Primucell FIP Fertőző hashártyagyulladás (FIP)

A macskák fertőző betegségei:

- Leukózis
A macskák leukózisa igen elterjedt és veszélyes megbetegedés. Ma minden hatodik macska azért pusztul el, mert ezzel a vírussal fertőzött. A vírushordozó macskák hónapokig, esetleg évekig nem mutatnak tüneteket, közben a vírust nyállal, vizelettel és bélsárral, valamint tejjel ürítik és fertőzik az egészséges macskákat. A fertőződés 1-8 éves kor között következik be. A betegség során károsodik a vérképző rendszer, amely következtében az immunrendszer legyengül és/vagy a csontvelőben és a vérben daganatok képződése indul meg. A legyengült immunrendszer miatt a vírushordozó állat nagyon fogékonnyá válik más fertőző betegségekre is. A betegség változatos lefolyású, nagyon gyakori a kóros lesoványodás. A fertőzött állatok 70%-a mintegy 3 éven belül elpusztul. A Pfizer Leukocell vakcinája az egyetlen, amely a leukózis minden kórképe ellen védelmet nyújt. Az egészséges macskában ellenanyag termelést hoz létre a teljes leukózis vírus ellen, valamint annak a daganat kiváltó antigénje, a FOCMA ellen is.

- Macskák fertőző hashártyagyulladása
A betegséget a FIP coronavírus okozza. Az állatok a már fertőzött macskák testnedveivel, bélsarával történő érintkezés során kapják meg a halálos kórt. A betegség lappangási ideje 2 hét és 4 hónap, a fertőződés nemritkán fél-egyéves kor között létrejön és idült lefolyású.
A FIP nedves formájára a hashártyagyulladás jellemző, száraz formáját az agyban, a májban, a vesében és a szemben daganatszerű gócok kialakulása jellemzi. A fertőzött állatok bágyadtak, fokozatosan soványodnak, állandóan lázasak, szőrzetük  borzolt és tompa fényű. A betegség nem gyógyítható, ezért a megelőzés nagyon fontos.
A Primucell FIP vakcina a Pfizer szabadalma, egészséges macskák orrba történő vakcinázására szolgál a fertőző hashártyagyulladás megelőzésére. A vakcinázás célja, hogy csak a felső légutakban elszaporodó vírus olyan erős sejtes immunválaszt hozzon létre a szervezetben, amely megvédi a macskát az utcai vírustól.

- Macskák fertőző bélgyulladása (panleukopenia)
A kutyák parvovírusos bélgyulladásához hasonló betegséget a macskákban szintén parvovírus okozza. A vírus súlyos tüneteket és elhullást főleg 3-5 hónapos kölykökben okoz. Előfordulhat, hogy a macska olyan hirtelen pusztul el, hogy mérgezésre gyanakszunk. A típusos esetben étvágytalanság, magas láz, bágyadtság, hányás és kiszáradás tapasztalható. A vírussal való fertőződés vemhes macskákban vetéléssel, a megszülető kölykökben súlyos agykárosodással járhat.

- Macska influenza
A macska influenzáját leggyakrabban a herpeszvírusok (macskák fertőző rhinotracheitise) és calicivírusok (macskák calicivírus okozta náthája) okozzák. E kórokozók gyakran olyan macskákban okoznak légzőszervi tüneteket, amelyek ellenálló képessége más vírusos fertőzés (leukózis, fertőző hashártyagyulladás) következtében csökken. A herpeszvírusok okozta megbetegedés esetén súlyos elesettség, kötőhártya-gyulladás, tüsszögés, nyálzás, orrfolyás és láz a legjellemzőbb tünet. A calicivírusok okozta tünetek hasonlóak ehhez, de kevésbé kifejezettek.
A Pfizer Felocell CVR vakcinája hatékony védelmet nyújt a macskák panleukopeniája és a macskanátha kórokozói ellen.

- Veszettség
Az utóbbi években hazánkban is gyakoribbá vált a veszett macska okozta emberi sérülés, ezért nagyon fontos, hogy kijáró macskánkat az emberre is halálos betegségtől megvédjük.